Ik heb vaker gezegd dat ik, op het gebied van zaken doen, voorstander ben van openheid van zaken onder creatievelingen. Dus, om de daad bij het woord te voegen hier een eerste hersenkraker.
Wat wil nu geval? Met een aantal collega's heb ik een steeds terugkerende discussie; hoe kunnen wij als zelfstandigen 'groeien'? Onafhankelijk van elkaar merken we op dat er een bepaald plafond zit aan onze opdrachten. En dan heb ik het niet eens zozeer over een financieel plafond, maar eerder over het type werk en de continuïteit ervan.
Maar goed, daar zijn ongetwijfeld een aantal redenen voor. En die liggen waarschijnlijk vast voor het grootste deel bij mijzelf. Een die ik zelf al had bedacht is het netwerk, of het ontbreken daarvan. Een ander punt – en daar wil ik het eigenlijk eerder over hebben – is dat wanneer je aan een grote opdracht werkt, je tijdens die klus eigenlijk al op zoek zou moeten naar een volgende. Op die manier wil je dan een bepaalde flow op gang krijgen. Met andere woorden; acquisitie en het daadwerkelijke uitvoeren van een opdracht zitten elkaar in de weg. Bij mij dan.
Nu kun je als oplossing bijvoorbeeld een bepaald schema opstellen waarbij je op maandag en dinsdag acquisitie pleegt, en de rest van de week gebruikt om je andere taken uit te voeren. Ik heb sterk mijn twijfels dat dit voor mij gaat werken. Niet alleen als persoon, maar als ik me met grotere en complexere klussen met meerdere disciplines wil gaan bezighouden, dan heb je niet genoeg aan 3 dagen in de week om de klus binnen een redelijke deadline te realiseren. En ook niet aan die 2 andere dagen om een klus van zo'n formaat überhaupt te kunnen landen en in goede banen te leiden van begin tot eind.
Ok, fair enough. Maar in dat geval zijn er bijvoorbeeld een hoop ‘collectieven’ die onafhankelijke creatievelingen de mogelijkheid bieden zich aan te sluiten zodat taken als facturering en acquisitie uit handen worden genomen. Maar de ervaringen en haken en ogen die soms aan zulke verbintenissen zitten zijn genoeg voer voor een andere post om uit te leggen dat dit ook niet (meer) werkt.
‘Mijn’ gevoel zegt juist dat de sleutel zit in samenwerken. Dit werkt namelijk ook zo op het creatieve vlak, met mijn freelance collega's. Zo werken we namelijk al jaren samen. En voor het financiële geneuzel laat ik het ook over aan een accountant. Dus ook daarvoor werk ik samen met een andere partij. Waarom zou dit dan ook niet werken voor het stuk Sales/ Marketing vraag ik me dan af?
In het verleden heb ik dan wel eens wat gesprekken gehad met een bel-meneer of mevrouw. Maar de mogelijkheden die zij me konden bieden waren wat 'beperkt' zullen we maar zeggen. Nou ja, eigenlijk was er maar 1 optie. Ik zou een factuur krijgen voor 40 uur telefoneren maar zonder enig vooruitzicht in wat dan ook. En ik snap dat er geen garantie te geven is dat er wat uitkomt. En het gaat niet eens over de uren zelf. Die zullen ongetwijfeld gemaakt zijn en dus mag daar voor gefactureerd worden. Alleen noem ik dat geen samenwerken maar inhuren.
Dus ik vraag me af: zijn er mensen die geboren sales-figuren zijn, maar niets hebben om te salen (of met iets leuren waar ze geen affiniteit mee hebben) Stel dat die er zijn. Zouden die zich dan aan een stel creatieven willen binden? En zo ja, waar zou je die dan moeten vinden? (Eh, die sales-goeroe's dan hè, niet de creatieven) En áls die er al überhaupt zijn, en we weten die kudde eenhoorns ook nog eens te vinden, hoe zouden zij dan een samenwerking met een groep creatieven voor zich zien áls ze dit al freelance zouden willen aanbieden. Want voor gratis werken doet en hoeft niemand, maar blind facturen betalen zit er (voor mij) ook niet in.
Ik weet zeker dat er genoeg creatieve jongens zijn die knettergoed zijn in het uitvoeren van de meest wilde ideeën, maar op andere gebieden echt wel wat hulp kunnen gebruiken. Ik ben er namelijk 1 van.