In een andere blog post heb ik een aantal tips gedeeld om je 3D projecten soepel te laten verlopen. Met dat in het achterhoofd leek het me een (goed) idee om -voor wie er in geïnteresseerd is - een kijkje achter de schermen te geven van hoe het er bij Fuelled aan toe gaat.
Dus in de reeks “in het leven van” waarbij we zaken delen die bedoelt zijn om de sluier van mist omtrent 3D animaties en studio’s een beetje op te heffen gaan we het vandaag hebben over kosten!
“Wat kost een auto?”
Want, hoe bepaalt een 3D studio nu eigenlijk hoeveel ik als klant moet betalen?!
In tegenstelling tot wat men misschien denkt, is het minder nattevingerwerk dan je zou verwachten. Voor wie dat leuk vindt: ik heb er eerder een long read over geschreven. Deze was en is vooral gericht op mede-creatieven. Maar natuurlijk mag dit verder iedereen ook gewoon lezen. Je vindt hem tussen de andere blog posts.
Enfin, hier een kortere versie dus. Want de kosten van een 3D-animatie of afbeelding bestaan uit allerlei factoren. Hoe meer ervaring de studio of freelancer heeft hoe makkelijker, en moeilijker, het wordt om een passende offerte op te stellen. Die laatste zal ik even uitleggen. Want hoewel je door ervaring soms kunt terugvallen op gelijkwaardige klussen, leer je óók steeds beter welke valkuilen en variabelen projecten met zich meebrengen.
Vooral bij onervaren studio’s gebeurt het dat ze te makkelijk over een klus denken en hierdoor te weinig offreren. Waarna ze tijdens het project in tijd en/of geld nood komen. Bij de ervaren studio’s is het eerder een mogelijkheid dat er teveel wordt gerekend omdat er op voorhand van allerlei beren op de weg wordt uitgegaan terwijl er achteraf niet eens een wasbeer te bekennen was.
Jij eindigt dan óf met een product wat niet aan je wensen en eisen voldoet, óf je hebt veel te veel betaald. Om dit allebei te voorkomen, bombarderen we je voorafgaand aan het project met vragen, vaak gepaard met een berg enthousiasme en druk gedoe. Maar goed, dat moet je (leren) waarderen van ons creatievelingen.
“Ja, ja, maar Rick, wáár bestaan die kosten nou uit dan?”
Ow ja, daar hadden we het over. Nou, een paar zaken die tijdens zo’n gesprek altijd door mijn hoofd flitsen zijn: De lengte van de animatie, het detail niveau, het aantal te modelleren objecten (hero-objects en ondersteunend), stage-bouw (scéne’s), het aantal en de complexiteit van bewegende objecten, het gewenste realisme (hoe echter, hoe langer de doorlooptijd), aantal CAD modellen + tijd om op te schonen, aantal deliverables (1 animatie of 40 visuals voor een magazine), interactie (dus C++ coderen) En ik weet zeker dat ik er nog wel een paar vergeet.
En al deze variabelen samen zorgen voor een cocktail die uiteindelijk het euroteken bepaalt.
“Maar, nu heb ik nog steeds geen antwoord op de vraag waar je deze post mee begon?”
Nee, dat klopt! Maar, hopelijk heb je wel iets meer inzicht hóe een prijs tot stand komt en is het idee dat het uit de lucht gegrepen wordt weg genomen bij je? Maar je hebt lekker een stukkie kunnen lezen en wat geleerd. En dat is toch ook wat waard?